IEMT

INTEGRAL EYE MOVEMENT THERAPY (IEMT) 

Heb jij last van negatieve gevoelens die veroorzaakt zijn in het verleden en die je belemmeren in het heden? Als voor jou de tijd niet alle wonden heelt en als praten niet meer helpt, dan kunnen we kijken of we met IEMT de scherpe kanten hiervan af kunnen halen.

Vanuit mijn opleiding NLP (neuro linguïstisch programmeren)  kwam ik in aanraking met IEMT. Sinds juli 2020 ben ik zelf IEMT-practioner en coach geworden en sta ik geregistreerd als IEMT coach bij de Associatie. In het voorjaar 2021 word ik Advanced IEMTcoach, dan kan ik jou met nog meer tools ondersteunen.
IEMT is een krachtige methodiek voor het werken met gevoelszaken. Het is in te zetten voor:

  • Stressreductie
  • (Preventie) Burn-out
  • Verliesverwerking
  • Angst
  • Depressie
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • PTSS (traumaverwerking)

Vanuit het gevoel in het heden gaan we terug naar de eerste keer dat je dit gevoel voelde (je herinnering). Dit is de imprint. Terwijl je aan deze herinnering denkt, volg je als coachee met je ogen de handbewegingen van de coach. Het bewegen van de ogen brengt de gewenste verandering tot stand. Naast het werken met de ogen wordt gewerkt aan de bewustwording van de impact van de fysiologie op de stemming. Je krijgt meer grip op je gemoedstoestand. Heb je al eerder EMDR gedaan, dan kan het nog zijn dat IEMT je een verrijking of verdieping oplevert.

IEMT werkt op basis van de 5 patronen van chroniciteit. Dit zijn patronen die er voor zorgen dat je telkens last ervaart van bepaalde gevoelens. Uit onderzoek naar deze patronen zijn behandelwijzen ontstaan voor steeds terugkerende intense negatieve gevoelens, identiteitsbeleving, Post-Traumatische Stress, en depressie.

Ben je nieuwsgierig geworden en vraag je je af of dit een goede methode kan zijn voor jou? Kijk dan eens naar een voorbeeld van werken met IEMT van de bedenker Andrew T. Austin: Voorbeeld IEMT Youtube

IEMT & EMDR zijn heel verschillend. Kijk eens naar deze uitleg.